eri ihmisten kokemuksia ja ajatuksia Toyota ja Lexus hybrideistä sekä muuta hybridiasiaa.
keskiviikko 12. kesäkuuta 2013
Prius testiajo on jo yli puolenvälin ja vieläkin ajokokemukset ovat reilusti plussan puolella. Sitä voisi itsekin jo harkita tuollaisen hybridiauton ostoa, sillä olemme olleet autoon niin tyytyväisiä...varsinkin viikon loman aikana sitä oli vaikea pysytellä ratista poissa;) Uusia ennätyksiä siitä kuinka vähän polttoainetta saa kulumaan ei ole enään syntynyt, mutta tuo 3,5 l /100 km on mielestäni jo kelpo tulos ja ilman "poppakonstejä" sen alle on jo tosi haastavaa päästä, mutta varmaan esim. kovalla myötätuulella / alamäkivoittoisella tieosuudella tai näiden yhdistelmällä, voisi olla mahdollista päästä jopa alla kolmen litran lukemiin edellyttäen, että nopeudet pysyvät kohtuudessa eli alle moottoritienopeuksissa...;)
maanantai 3. kesäkuuta 2013
Ensimmäinen viikko takana hybridillä. Kokemukset ovat ollet erittäin positiiviset. Auto on toiminut moitteettomasti. Tulevaisuudessa (mutta kuinka pian?) varmaan kaikki autot ovat ennemmin tai myöhemmin hybridejä...näin saataneen polttoaineen kulutus tippumaan litralla parilla / 100 km
tai parhaimmillaan puolittumaan tai jopa vieläkin suurempia säästöjä voi olla luvassa, sillä tekninen
kehitys tuskin hidastuu tulevaisuudessa. Pienimmillään kulutus on jäänyt jo tässä vaiheessa maantieajossa 3,5 l / 100 km eli jopa pienemmäksi kuin on luvattu. Myös vähän reippaammassa ajossa, jossa oli mukana vähän moottoritieajoa kulutus oli alle neljä litraa (3,8) sekä täydellä kuormalla (viisi henkilöä + viikon mökkiloman tavarat), kulutus oli alle neljä litraa (3,9). Tietysti kaikista eniten kulutukseen vaikuttaa ajotapa sekä nopeus...ja tosiaan sitä yrittää aina uusilla ajolenkeillä tehdä uusia ennätyksiä kuinka vähän polttoainetta saa kulumaan;)
tai parhaimmillaan puolittumaan tai jopa vieläkin suurempia säästöjä voi olla luvassa, sillä tekninen
kehitys tuskin hidastuu tulevaisuudessa. Pienimmillään kulutus on jäänyt jo tässä vaiheessa maantieajossa 3,5 l / 100 km eli jopa pienemmäksi kuin on luvattu. Myös vähän reippaammassa ajossa, jossa oli mukana vähän moottoritieajoa kulutus oli alle neljä litraa (3,8) sekä täydellä kuormalla (viisi henkilöä + viikon mökkiloman tavarat), kulutus oli alle neljä litraa (3,9). Tietysti kaikista eniten kulutukseen vaikuttaa ajotapa sekä nopeus...ja tosiaan sitä yrittää aina uusilla ajolenkeillä tehdä uusia ennätyksiä kuinka vähän polttoainetta saa kulumaan;)
perjantai 24. toukokuuta 2013
24.5.2013
Toyota Prius lähtee kuukauden mittaiselle koeajolle. Ensimmäiset kilometrit eivät tuota pettymyksiä.
Auto tuntuu hyvältä ja liikkuu mukavasti...takana tosin on ensimmäisen päivän jälkeen vasta alle
sata kilometriä, joten vielä ei ole syntynyt minkäänlaista viha- & rakkaussuhdetta, mutta katsotaan
mihin suuntaan mennään, kun kilometrejä on takana enemmän;) Ehdottomasti kuitenkin positiivinen
kokemus tähän mennessä, joten voin suositella hybridiä kaikille...siis ainakin koeajoa;))
Toyota Prius lähtee kuukauden mittaiselle koeajolle. Ensimmäiset kilometrit eivät tuota pettymyksiä.
Auto tuntuu hyvältä ja liikkuu mukavasti...takana tosin on ensimmäisen päivän jälkeen vasta alle
sata kilometriä, joten vielä ei ole syntynyt minkäänlaista viha- & rakkaussuhdetta, mutta katsotaan
mihin suuntaan mennään, kun kilometrejä on takana enemmän;) Ehdottomasti kuitenkin positiivinen
kokemus tähän mennessä, joten voin suositella hybridiä kaikille...siis ainakin koeajoa;))
tiistai 26. helmikuuta 2013
Vuoden ekoauto 2013: Prius PHEV
Vuoden 2013 ekoauto-tittelin on ylivoimaisesti vienyt Prius PHEV eli ladattava pistokehybridi Prius. Tuulilasin ja Motivan testi kertoo, että Toyota otti kaksoisvoiton, kun Auris Hybridi otti toisen sijan.
Kuten raatikin toteaa, nykyään kaikki auton valmistajat tarjoavat ekomalleja, ja hyvä onkin niin. Hybridimallejakin alkaa vähitellen löytymään jo useammalta merkiltä. Sillä vain sillä, että kaikki osallistuvat "talkoisiin" saadaan päästöt aidosti laskuun liikenteen osalta.
Täyssähköautojen ongelma on edelleen akun kestävyys eli ajomatkoja ei saada vielä tarpeeksi pitkiksi kuluttajien käyttöön. Nyt voittanut ns. ladattava Prius sekä testissä mukana ollut Opelin Ampera näyttävät kuitenkin suuntaa, ja nyt todistettua on, että yhteiskäytöllä saadaan hyötyjä!
Mutta.. kun kuitenkin autokannan uusiutumisen sykli on tietynlainen eikä meistä jokainen ihan heti ainakaan pääse näiden uusimpien uutuuksien kimppuun, niin tässä muistutukseksi muutama vinkki, jolla pystyy vaikuttamaan oman nykyautonsa kulutukseen ja päästöihin:
- älä pidä mukana turhaa ylimääräistä kuormaa
- vaihda ajoissa isommalle
- ilmastointi päällä vain silloin kun aidosti sitä tarvitsee, samoin ikkunat kiinni
- varmista, että rengaspaineet ovat riittävät (etenkin keväällä kesärenkaisiin vaihtaessa on tärkeää tarkastaa ne)
- ennakoi mahdollisuuksien mukaan
Lisää tietoa Ekoauto-valinnasta löytyy
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2013-hybridit-kilpasilla
Kuten raatikin toteaa, nykyään kaikki auton valmistajat tarjoavat ekomalleja, ja hyvä onkin niin. Hybridimallejakin alkaa vähitellen löytymään jo useammalta merkiltä. Sillä vain sillä, että kaikki osallistuvat "talkoisiin" saadaan päästöt aidosti laskuun liikenteen osalta.
Täyssähköautojen ongelma on edelleen akun kestävyys eli ajomatkoja ei saada vielä tarpeeksi pitkiksi kuluttajien käyttöön. Nyt voittanut ns. ladattava Prius sekä testissä mukana ollut Opelin Ampera näyttävät kuitenkin suuntaa, ja nyt todistettua on, että yhteiskäytöllä saadaan hyötyjä!
Mutta.. kun kuitenkin autokannan uusiutumisen sykli on tietynlainen eikä meistä jokainen ihan heti ainakaan pääse näiden uusimpien uutuuksien kimppuun, niin tässä muistutukseksi muutama vinkki, jolla pystyy vaikuttamaan oman nykyautonsa kulutukseen ja päästöihin:
- älä pidä mukana turhaa ylimääräistä kuormaa
- vaihda ajoissa isommalle
- ilmastointi päällä vain silloin kun aidosti sitä tarvitsee, samoin ikkunat kiinni
- varmista, että rengaspaineet ovat riittävät (etenkin keväällä kesärenkaisiin vaihtaessa on tärkeää tarkastaa ne)
- ennakoi mahdollisuuksien mukaan
Lisää tietoa Ekoauto-valinnasta löytyy
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2013-hybridit-kilpasilla
perjantai 1. helmikuuta 2013
Mitä ikinä olet halunnut kysyä hybridistä?
Hybridi käsitteenä ja autoihin liittyen on vielä suhteellisen tuore. Tämä tietenkin paljolti johtuu siitä, että ko. automalleja ei ole vieläkään markkinoilla yllin kyllin eikä niitä siksi ole ollut kuluttajan saatavilla laajasti kovinkaan monella merkillä. Tilanne on muuttumassa nopeasti. Monet asiantuntijat puhuvat jo sen suuntaisesti, että perinteinen
polttomoottoritekniikka on autoissa vähitellen jäämässä kehityksen jalkoihin eli
ns. tiensä päähän.
Isosta ikkunasta katsottuna, kehitystä syytä onkin tapahtua, sillä vastaahan autoilu ja liikenne kuitenkin isosta osasta kasvihuonekaasuista (joidenkin arvioiden mukaan 1/5). Ja huomioitavaa on se, että nykypäivänä ostetun auton keskimääräinen elinikä on yli 20 vuotta. Eli tämän päivän ratkaisulla on kauaskantoiset vaikutukset tässä mielessä..
Puhutaan täyshybrideistä, sähköautoista, latauksesta, auton tankkauksesta jarrupolkimesta.. mitä ihmettä ? Väitän, että itseasiassa kyseessä ei ole ihan niin monimutkainen asia, kuin noista voisi ajatella. Hybridi tarkoittaa kahden tekniikan yhdistämistä, tässä tapauksessa Toyotan malleissa bensa- sekä sähkömoottorin yhdistelmää.
Mutta koska useinhan asia on niin, että asia pitää itse kokeilla, että sen hokaa. Siksi haluamme tehdä asian Sinulle helpoksi!
Nyt on oiva tilaisuus tarjolla, tulla jopa kysymään niitä "tyhmiä".. Toyota Espoossa ja Toyota Kaivokselassa lauantaina 16.2. hybridikoeajopäivä, jonka aikana paikalla yrityksemme hallinnon ihmisiä kertomassa tästä uudesta tekniikasta "mattimeikäläiskielellä". Ja koeajolle pääsee itse kokeilemaan, ilman velvotteita.
Hybridi mallivalikoimasta löytyy joka koko luokasta, kompaktista Yariksesta Priuksen lippulaiva- ja perheautomalli Prius +:saan. Toki myös Kaivokselan Lexus-mallit ovat koeajettavissa.
Tervetuloa tutustumaan, kokemaan ja ihastumaan!
ps. ja jos emme osaa vastata kysymykseesi paikan päällä heti, lupaamme selvittää.
ps2. tekniset "hörhökysymykset" voi säästää teknisille asiantuntijoille :)
Viittaukset:
http://www.hs.fi/autot/Polttomoottori+uhkaa+olla+pian+tiens%C3%A4+p%C3%A4%C3%A4ss%C3%A4/a1358495681047
Isosta ikkunasta katsottuna, kehitystä syytä onkin tapahtua, sillä vastaahan autoilu ja liikenne kuitenkin isosta osasta kasvihuonekaasuista (joidenkin arvioiden mukaan 1/5). Ja huomioitavaa on se, että nykypäivänä ostetun auton keskimääräinen elinikä on yli 20 vuotta. Eli tämän päivän ratkaisulla on kauaskantoiset vaikutukset tässä mielessä..
Puhutaan täyshybrideistä, sähköautoista, latauksesta, auton tankkauksesta jarrupolkimesta.. mitä ihmettä ? Väitän, että itseasiassa kyseessä ei ole ihan niin monimutkainen asia, kuin noista voisi ajatella. Hybridi tarkoittaa kahden tekniikan yhdistämistä, tässä tapauksessa Toyotan malleissa bensa- sekä sähkömoottorin yhdistelmää.
Mutta koska useinhan asia on niin, että asia pitää itse kokeilla, että sen hokaa. Siksi haluamme tehdä asian Sinulle helpoksi!
Tervetuloa kokeilemaan ja kysymään:
Nyt on oiva tilaisuus tarjolla, tulla jopa kysymään niitä "tyhmiä".. Toyota Espoossa ja Toyota Kaivokselassa lauantaina 16.2. hybridikoeajopäivä, jonka aikana paikalla yrityksemme hallinnon ihmisiä kertomassa tästä uudesta tekniikasta "mattimeikäläiskielellä". Ja koeajolle pääsee itse kokeilemaan, ilman velvotteita.
Hybridi mallivalikoimasta löytyy joka koko luokasta, kompaktista Yariksesta Priuksen lippulaiva- ja perheautomalli Prius +:saan. Toki myös Kaivokselan Lexus-mallit ovat koeajettavissa.
Tervetuloa tutustumaan, kokemaan ja ihastumaan!
Toivottavat TTNordicin kansankielellä hybridiä esitettelevät ladyt
ps. ja jos emme osaa vastata kysymykseesi paikan päällä heti, lupaamme selvittää.
ps2. tekniset "hörhökysymykset" voi säästää teknisille asiantuntijoille :)
![]() | |
Ilmoittaudu tästä mukaan koeajolle. | Osallistuneiden kesken arvotaan 300 € shoppailurahaa TTNordic verkkokauppaan. |
Viittaukset:
http://www.hs.fi/autot/Polttomoottori+uhkaa+olla+pian+tiens%C3%A4+p%C3%A4%C3%A4ss%C3%A4/a1358495681047
tiistai 8. tammikuuta 2013
Uusi vuosi ja uusia Hybridimalleja
Erinomaista Tätä Vuotta!
Toyotan hybridimallisto laajenee tänä vuonna kattamaan huomattavasti entistä kattavammin eri autojen kokoluokat hybridissä uuden Auriksen myötä, kesällä mallistoon saadaan mukaan myös kauan kaivattu c-kokoluokan farmarimalli. Joko sinä olet käynyt kokeilemassa miltä täyshybridillä ajo maistuu ?
Vaikka toki olen työni takia asiassa puolueellinen, omien kokemuksien pohjalta en voi kuin suositella: Bensankulutus on varsin kohtuullista (pienempi huomattavasti kuin saman kokoluokan ei hybridimallilla), itsellekin tulee ympäristöystävällinen olo kun seuraa sitä miten jarrutus- ja liike-energiaa otetaan talteen sekä hyödynnetään, parkkihalleissa on todella kiva ajella kun ei "päästele" sauhuja lainkaan, auto lämpiää (ihan käyttökokemuksen perusteella) nopeammin sähkön ansiosta kun ainakin perus bensamallit ja täys automaattivaihteisto on vaan AIVAN ihana. Yhdistettynä ajotietokoneeseen sekä puhelimen bluetooth -yhteyteen, melkein tulee mieleen, että ajaessa on aikaa miettiä muitakin juttuja...
Ja sitä paitsi, mitä kokeilu maksaa - ei vielä mitään..
Kannattaa siis tulla tutustumaan ja kokemaan. Tervetuloa!
Paljon lisäinfoa löytyy oheisestä linkistä: olen-auris.fi
Tulevana viikonloppuna olemme avoinna sekä lauantaina ja sunnuntaina: ttnordic.fi
Ja Facebookista meidät löydät: https://www.facebook.com/TTNordic
Toyotan hybridimallisto laajenee tänä vuonna kattamaan huomattavasti entistä kattavammin eri autojen kokoluokat hybridissä uuden Auriksen myötä, kesällä mallistoon saadaan mukaan myös kauan kaivattu c-kokoluokan farmarimalli. Joko sinä olet käynyt kokeilemassa miltä täyshybridillä ajo maistuu ?
Vaikka toki olen työni takia asiassa puolueellinen, omien kokemuksien pohjalta en voi kuin suositella: Bensankulutus on varsin kohtuullista (pienempi huomattavasti kuin saman kokoluokan ei hybridimallilla), itsellekin tulee ympäristöystävällinen olo kun seuraa sitä miten jarrutus- ja liike-energiaa otetaan talteen sekä hyödynnetään, parkkihalleissa on todella kiva ajella kun ei "päästele" sauhuja lainkaan, auto lämpiää (ihan käyttökokemuksen perusteella) nopeammin sähkön ansiosta kun ainakin perus bensamallit ja täys automaattivaihteisto on vaan AIVAN ihana. Yhdistettynä ajotietokoneeseen sekä puhelimen bluetooth -yhteyteen, melkein tulee mieleen, että ajaessa on aikaa miettiä muitakin juttuja...
Ja sitä paitsi, mitä kokeilu maksaa - ei vielä mitään..
Kannattaa siis tulla tutustumaan ja kokemaan. Tervetuloa!
Paljon lisäinfoa löytyy oheisestä linkistä: olen-auris.fi
Tulevana viikonloppuna olemme avoinna sekä lauantaina ja sunnuntaina: ttnordic.fi
Ja Facebookista meidät löydät: https://www.facebook.com/TTNordic
maanantai 17. joulukuuta 2012
Jäähyväiset
No niin. Viikko ajeltu Priuksella ja ihmetelty hybridia oikein urakalla. Heti alkuun on sanottava että ajosää ei suosinut tällä kertaa. Toisaalta talvi on oikein hyvä testi aika sillä siinä näkee talviomaisuudet kuten lämpeämisen, huurteenpoiston ja talvikulutuksen paremmin kuin kesällä. Ja ei niissä ole mitään valittamista. Hieno auto ja hieno kokonaisuus. Joskin penkin lämmittimet ovat oudossa paikkaa ja jalalla toimivat käsijarru ovat säröjä tässä kokonaisuudessa. Niihinkin tottuu kuitenkin nopeasti.
Itse ajan paljon kaupungissa ja siinä on hybridi on kyllä lyömätön peli. Ei se maantiellä janoinen ole kuitenkaan. Lauantaina kun ajettiin Helsingin keskustassa ja Lauttasaaren alueella niin kulutus oli siinä 4 L /100km tienoilla. Samaten sähkömoodi todettiin perheessä hyväksi kun sillä pääsi juuri Ison Omenan P2 6:n kerrokseen ja paluu matkalla kineettisellä latauksella tuli akkua ladattua. Kesällä varmaan tulisi tuota sähkö moodia käytettyä paljon kun ei tarvitsisi lämmitintä tuollaisella lyhyellä matkalla
Seuraavaa autoa hankkiessa kyllä hybrid on aika kärkisijoilla itselläni. Sillä suosittelen lämpimästi ihmisiä kokeilemaan ennakkoluulottamasti hybridiä mutta huomioikaan että normi lyhyt koeajo ei kerro koko totuutta. Kiitokset tästä kokemuksesta ja lämmin joulutervehdys koko Toyota Espoon henkilöstölle ja erityisesti Tomas Wikströmille ja Kati Lepistölle.
Itse ajan paljon kaupungissa ja siinä on hybridi on kyllä lyömätön peli. Ei se maantiellä janoinen ole kuitenkaan. Lauantaina kun ajettiin Helsingin keskustassa ja Lauttasaaren alueella niin kulutus oli siinä 4 L /100km tienoilla. Samaten sähkömoodi todettiin perheessä hyväksi kun sillä pääsi juuri Ison Omenan P2 6:n kerrokseen ja paluu matkalla kineettisellä latauksella tuli akkua ladattua. Kesällä varmaan tulisi tuota sähkö moodia käytettyä paljon kun ei tarvitsisi lämmitintä tuollaisella lyhyellä matkalla
Seuraavaa autoa hankkiessa kyllä hybrid on aika kärkisijoilla itselläni. Sillä suosittelen lämpimästi ihmisiä kokeilemaan ennakkoluulottamasti hybridiä mutta huomioikaan että normi lyhyt koeajo ei kerro koko totuutta. Kiitokset tästä kokemuksesta ja lämmin joulutervehdys koko Toyota Espoon henkilöstölle ja erityisesti Tomas Wikströmille ja Kati Lepistölle.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)